Oktoberfest & Dr. John

Deze week stond in het thema van de oktoberfesten, want als ze íets graag doen in de VS dan is het wel het celebraten van hun cultural heritage. Het begon afgelopen woensdag toen de kantine een Duitse lunch serveerde. Je denkt, lekker, een schnitzel en braadworst, maar dat was nog niet alles! Een driemansband zat klaar met tuba, accordeon en trompet om ons te vermaken met historische polka’s. Het was dan ook een erg vreemde ervaring toen ze opeens “Daar wordt aan de deur geklopt” en “O, kom er eens kijken” speelden. Blijkbaar zijn onze oer-Hollandse Sinterklaasliedjes eigenlijk gewoon vertalingen van het Duitse culturele erfgoed! Maar ik blijf erbij dat onze versies beter klinken dan “O, du lieber Augustin” of “Freut euch das Leben”. De verwarring werd nog groter toen we zaterdag naar het oktoberfest in het “Deutsches Haus” gingen. In een Veolia bus. Ik dacht dat die altijd naar Limburg reden! In de biergarten, onze eindbestemming, schonken ze Weihen Stephaner. Sta ik hier in ’t Stuupke of wat? En toen de band begon te spelen klonken de bekende tonen van “Rosamunde”. En ja hoor, de vogeltjesdans kwam ook nog even voorbij. Op het eind van de avond had ik het halve straatrepertoire van de harmonie gehoord en had ik wel een heel erg Zilsters gevoel. Niks mis mee ;)

Maar het hoogtepunt van deze week was beslist het optreden van Dr. John. Elke woensdag is er een gratis concert op Lafayette Square, en deze week was het de beurt aan deze oude rot in het vak. Voordat ik naar New Orleans ging, hoopte ik al dat ik een keer Dr. John kon gaan zien, en nu was het al zover (en nog gratis ook)! Het voorprogramma werd verzorgd door de brassband Treme, vernoemd naar de gelijknamige wijk in New Orleans. Daarna kwam Dr. John op en zong de magische woorden “They call me, Dr. John, The Night Tripper” :D Halverwege het optreden kwam Allen Toussaint ook nog even een nummertje meespelen, en zo heb ik op één avond twee grootheden uit New Orleans gezien en gehoord. Ik raakte aan de praat met een jongen uit Baton Rouge die ook stond te genieten van Dr. John. Wel jammer dat hij me vroeg wat nou eigenlijk het verschil was tussen Amsterdam en The Netherlands. Tja. Er zijn ook erg veel mensen die denken dat Groenland bij Nederland hoort, dan zeg ik maar niks, want we zijn de Antillen ook al kwijt :p

Verder heb ik de resultaten van al m’n midterms terug, en ik heb weinig te klagen. Dat schept hoop voor de toekomst! Volgend weekend is het Fall Break, oftewel herfstvakantie, dus deze week gaan we onze definitieve plannen smeden voor de roadtrip naar Texas. We gaan in ieder geval Houston, Austin en San Antonio aandoen :) Yeeehaa!

M’n overkoepelende reisplannen zijn ondertussen ook wat aangepast. 26 december ga ik mijn tijdelijke woonplaats in het zuiden verruilen voor the Big Apple. Met het hele gezin gaan we oud en nieuw vieren in New York en daarna met z’n allen terug naar Nederland op 5 januari!

Nogmaal, iedereen bedankt voor de leuke reacties, ik lees ze graag :) Maar volgende week hebben jullie een weekje vrij, de Lone Star State vergt mijn volle aandacht!

Reacties

Reacties

Ome Wim en Tante Cilia

Hey Martijn,

Klinkt goed the Big Apple. Maar eerst de herfstvakantie,
ga er lekker van genieten daarna heb je weer iets leuk om naar uit te kijken.Fijn voor je dat alles naar wens gaat. Ga zo door. Groetjes uit en zonnig Boxtel

the day tripper

da minde nie

Ome Theo

Toch wel een Duits feest zie ik wel. Viel Grosses Bier.
Ik ben het met je eens. Plan je herfstvakantie goed in. Na hard werken is het goed rusten.
Neem Fall Break niet te letterlijk. Don't fall and break nothing.
Groeten. T&T

Hans

Klinkt als Schultze gets the blues in reverse, Amerikanen aan de polka...

Have fun in Texas! (niet een beetje veel, drie steden in een weekend? ;))

Martine

Whehe zo hoorde ik in The Birth of a Nation (je weet wel, die racistische film over de burgeroorlog) ineens een instrumentale versie van "Oh Dennenboom"...

Dat over Groenland heb ik dan weer nog nooit gehoord, wel de vraag over Amsterdam/Nederland en ook nog of Holland dicht bij Nederland lag... Zucht.

Have fun in TEXAS! :D

Joris v L

Martijn,

Ik krijg steeds meer zin in een Amerika-trip, als ik je verhalen zo lees. Wie weet over een paar jaar met de kinderen, maar dan wordt het waarschijnlijk Disney World ipv New Orleans.

NB: 3 steden in een weekend is goed te doen. Amerikanen doen heel Nederland in twee dagen ;)

Veel plezier in Texas.

Annette

Hee Martijn!
Dacht laat je toch ff weten dat ik al je verhalen ook lees. Heb ff alles bij gelezen, want er is nu toch alleen maar voetbal op tv;)
Maar klinkt allemaal super leuk!:D Heel veel plezier nog en geniet ervan!
x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!