Born in the bayou

Gisteren hebben we een swamp tour gemaakt, dat was heel gaaf! Een half uurtje buiten de stad en je zit al midden in het moeras. Na 20 minuten wachten, wat verontrustende foto’s van opengesneden krokodillen met menselijke ledematen in hun maag en een grote houten doodskist later, zaten we met zijn allen op een tourbootje en voeren we door de schitterende natuur. Die is hier heel wat anders dan in ons kikkerlandje, alle bomen zitten vol mos en klimop, hier en daar zie je zelfs een palmboom en het gras is lang en stug. Het water is overgroeid met lelies en daaronder wemelt het van het leven. En daar was de eerste alligator, handen binnenboord! Onze gids was een geboren en getogen New Orleanian, een zogenaamde Cajun, en sprak met een zwaar zuidelijk accent. Zijn familie was al generaties lang in dit gebied en hij was dan ook “born in the bayou”. De man stond met een sigaret in zijn mond op een loopplankje om rauwe kip aan de alligators te voeren, die gretig uit het water opsprongen en toehapten! De gelijkenis met “Live and let die” werd alleen maar groter. Een verlaten en vervallen huisje midden in het moeras, een overgroeid kerkhof en spookverhalen over voodoo op verlaten eilandjes. Schitterend! En toen haalde onze gids een kleine alligator tevoorschijn die graag met iedereen wilde poseren :)

Ook vertelde de gids over het wankele ecologische evenwicht. De meeste natuurgebieden hier zijn in privebezit en worden goed beheerd, maar een orkaan kan ontzettend veel schade aanrichten. Wanneer er nu een grote storm zou komen, zou deze de olie vanuit de Golf van Mexico verspreiden over het hele gebied, wat desastreus zou zijn! Gelukkig hebben ze hier tot nu toe geluk gehad, de meeste stormen buigen af naar het zuiden. Hopelijk blijft dat zo!

Het thema voor aankomende week: veel koffie en weinig slaap. Het echte werk begint, aangezien mijn docenten het voor elkaar hebben gekregen alle grote activiteiten in één week te plannen :s. Drie examens, ‘n paper en ‘n eindproject. Nice. Nu maar hopen dat het niveau hier inderdaad wat lager is :p. Gelukkig kan ik af en toe een ontspannend ritje maken op mijn nieuwe fiets! Eindelijk, nu nog ergens Leerdammer kaas vinden en het is hier net als thuis. Zeker na het Nederlandse pakketje van de familie; drop, m’n oranje shirt en unoxmuts :)

Ik hou het hier maar bij, tijd voor Spaanse werkwoorden. Volgende week meer observaties, roadtripplannen, een verslag van Los Lobos live, en misschien hier en daar een woordgrap of verwijzing naar Herman Brusselmans.

wiltink

hedde gij ok al iets zelf gemakt

berry van dn bebber

oooo die krokodillen ooooo

Ome Wim en Tante Cilia

Hey Martijn,
We hebben weer genoten van je verhaal.
Jammer dat er ook nog gestudeerd moet worden.
Heel veel sukses deze week met je studie en bedenk maar dat er nog wel tijd komt om weer leuke dingen te doen. Groetjes uit een mistig Boxtel

Anke

Hoi Martijn,

Leuk om weer n berichtje van je te lezen!
Aan je foto's te zien is t echt super mooi daar, geniet ervan!

Groetjes Anke

James slet Bond van Hulst

Leuk verhaal Martijn! Succes deze week! Welke verwijzingen naar Brusselmans trouwens?

Gr Sjoerd